अध्यात्मया उत्कर्ष : शून्यता ज्ञान अर्थात प्रज्ञा
- लोकबहादुर शाक्य
परोपकारी मनू देवतुल्य :
हलिमय् थीथी प्रकारया मनूत दु । गुलिं दानी जूसा गुलिं कन्जुस । गुलिसिनं थः जक नइ मेपिंत नकी मखु । गुलिसिनं मेपिंत जक साःसाःगु नकी थःगु परिवारयात नकी मखु । गुलिसिनं थः नं नइ मेपिंत नं नकी । सकल मनूतय्सं बिचाः यायेमाःगु खँ थःम्हेसिनं यानागु कर्मया फल थाय् ई परिस्थिति स्वयाः थम्हेसिनं हे भोगे याये माःगु जुल । गुलिं मनूतय्गु रुप बांलाःसा गुलिसिया बांमलानाच्वनी । थ्व विषय सुयातं नं दोष तयेगु मखु कि व थःगु कर्मया फल धायेमाल । डाक्टरं रोग लायेका बीबलय् वय्कःयात द्यः समान धायेगु नं प्रचलन दु । यथार्थ रुपं थुइकेमाःगु खँ छु धाःसां उपकारी बांलाःगु धर्म चित्त दुम्ह कुशल व्यक्तियात द्यःयाथाय् बियातल । मांबौपिंसं यइपुसे च्वंपिं मस्त बुइकेगु इच्छा यानाच्वनी । तर इमिगु मनसुवा कथं बुइके फइ मखु । मस्तय्गु पूर्वजन्मया कर्मकथं जुइगु जुल ।
धनजनया अभिमान मूर्खता :
डा। अनोजा गुरुमांया 'शान्ति अभिपे्ररणा' सफुली न्ह्यथनातः कथं मनूतय्गु स्वभाव समान मजुसे अनेक प्रकारया दयाच्वनीगु जुल । जन्म जुइगु हे मरणया निंतिं धइगु धु्र्वसत्य थुइके माल । न्ह्याक्व धन-सम्पत्ति दःसां छन्हु सीमानि । मस्त नं बुलुहुँ ल्याय्म्ह ल्यासे जुया वइ । बुराबुरी जुयाः जीर्ण अवस्थाय् थ्यंकाः सिनावनीगु प्रकृतिया नियम खः । थन बुद्धोपदेशया छगू गाथा न्ह्यथनेबहः जू :-
पुत्तामत्थि धनमत्थि 'इतिवालो विहाति अत्ताहि अत्तनोनत्थि'कतो पुत्ता कुत्तोधन ।
अर्थ : ग्वाज्यःपिंसं जिम्ह काय जिगु धन सम्पत्ति धकाः गर्व तयाः बिचाः यानाच्वनी । तर थःगु म्ह हे थःम्हेसिनं धइथे जुइ मखु धासेंलि काय दयां छु याये धन सम्पत्ति दयां नं अन्तय् छुं याये फइगु मखु ।
अहंशून्यता धइगु परिनिष्पन्न स्वभाव :
आपालं मेहनत यानाः कन्जुस जुयाः कमे यानाः मुंकातयागु धन सम्पत्ति त्वःताः मवँसे मगाः । थःम्हेसिनं कुशल मंगल ज्या यानागु व दानधर्म यानागु फल स्वरुपया पुण्य जक लिपाया सम्पत्ति जुइगु जुल । जिम्ह काय जिगु सम्पत्ति धकाः मूर्खजनतय्सं जक अभिमान यानाच्वनी । थुगु तरिकां सुख दइ मखु । सिना वनेगु इलय् नं वेदनाया मिं पुइगु अनुभव याये मालिगु जुल । प्राणीपिंके अनादि कालंनिसें जि जिगु परिकल्पित स्वभाव ग्राहक-दृष्टि व ग्राह्य दृष्टि आशक्त जुयाच्वन । थ्व निगू अहंकार तथा ममकार मदुगु अवस्थायात परिनिष्पन्न स्वभाव धयातल । विपर्यास बुद्धि परिनिष्पन्न स्वभावय् मदइगु जुयाच्वन । थ्वयात आर्यपिनिगु ज्ञानं जक बोध याये फइगु यथाभूत दर्शन सच्चा धर्म तथा अनिमित नं धाइगु जुयाच्वन ।
कामना रहित दानं : पारमिता पूर्ण :
बुद्ध धर्म अनीश्वरवादी जूगुलिं थ्व धर्म दुने सर्वशक्तिमान देवदेवी धकाः माने याइ मखु । वैज्ञानिक दृष्टिकोणं हेतु प्रत्यय कार्य-कारण या सिद्धान्त कथं थःथःगु भिंगु मिभंगु ज्याखँया लिच्वः लानाच्वनीगु जुल । भौतिक साधन संकलन यानाः सुख ऐस आराम यायेगु मनसाय मखुसां जीवन निर्वाहया निंतिं सम्यक आजीव कथं ज्या यानाः साधन चूलाके माःगु जुल । थःम्हेसिनं मुंकागु साधन मध्यय् नं यथाशक्य मेपिनिगु कल्याणकारी ज्याय् अथवा धर्मकार्यस दानप्रदान यायेगु बोधिचित्त उत्पन्न यायेत लोमंके मजिल । अझ थन बिचाः याये माःगु थ्व जुल कि दान यायेबलय् 'जि-जिगु' दान याना धकाः उपलम्भ दृष्टिकोण मतसे निष्काम सेवा यायेमाःगु जुल । थ्वया मनसाय धइगु प्रज्ञा ज्ञान थुइकाः फल कायेगु नापं मनसुवा मतसे दान यानागु जक दानपारमित्ता पुरे जुइगु जुल ।
शून्यता ज्ञान : सरल नं गम्भीर नं :
थ्व सिद्धान्त नं थुइकेबहः जू कि शील क्षान्ति वीर्य ध्यान अभ्यास यायेबलय् नं प्रज्ञा ज्ञान बोध यानाः चर्या याये मफुतले पारमिता पुरे जुइ मखुगु जुयाच्वन । उकिं थ्व विषय नापं चिन्तन मनन मयासे मगात । बुद्ध धर्म अनित्य अनात्मवाद जुयाच्वंगुलिं दुने थ्यंक वाला स्वयेबलय् संवृति सत्य तथा परमार्थ सत्य थुइकेमाःगु जुल । संवृति सत्य कथं संसारय् खने दुगु यावत चिज-पदार्थ-रुप-जीव व्यवहारय् छ्यलेत जक खनेदुगु खः । खने दुगु दक्व अनित्य नाश जुया वनीगु जूगुलिं परमार्थ सत्य कथं दुगु मखु शून्य खः धकाः थुइकाः निर्वाणया लँपुइ न्ह्यज्यायेगु उच्च स्तरया ज्ञान जुल । अध्यात्मिक उँचाइ प्राप्त याये इच्छुकिपंसं थ्व हे प्रज्ञा उच्चस्तरया ज्ञान दुनुगलय् धारण यायेमाल ।
More Stories Like this
जातीय संघीयताया खँय् नेमकिपाप्राडो, पाजेरो ब्वाकेगु ख्यः मखु
राष्ट्रपति प्रणाली बारे विवाद
नेवाःतय्त जागृत याइगु 'नेपाःमिया नुगः सः'
खँ स्वनिगःया